'Club Solo' - Marjolijn Dijkman

Marjolijn Dijkman (Groningen, 1978) maakt video-installaties, foto’s en site-specific objecten. Ze richt zich in haar werk op de vraag hoe wij ons als menselijke soort verhouden tot de wereld en het universum om ons heen. Binnen haar praktijk verkent ze wetenschappelijke onderzoeken en analyseert ze culturele normen, de mainstream verspreiding van beelden en de exploitatie van natuurlijke levensbronnen. Lees verder

Marjolijn Dijkman (Groningen, 1978) maakt video-installaties, foto’s en site-specific objecten. Ze richt zich in haar werk op de vraag hoe wij ons als menselijke soort verhouden tot de wereld en het universum om ons heen. Binnen haar praktijk verkent ze wetenschappelijke onderzoeken en analyseert ze culturele normen, de mainstream verspreiding van beelden en de exploitatie van natuurlijke levensbronnen. 

Het werk van Dijkman is kritisch en activistisch van inhoud, maar krijgt vorm in een sterke visuele, poëtische beeldtaal. Ze roept op tot bescheidenheid: het omarmen van het onbekende, het accepteren van alternatieve kennissystemen en het rekening houden met het onzichtbare. In Club Solo laat Dijkman naast nieuw werk een keuze zien van werken uit de afgelopen vijftien jaar. 

Marjolijn Dijkman runt met Maarten Vanden Eynde het kunstinitiatief Enough Room for Space (Brussel). 

marjolijndijkman.com

 Museumbijdrage S.M.A.K. (Gent)
 S.M.A.K. reageert op de solo van Marjolijn Dijkman met twee werken: Pi (2007-work in progress) van Johan De Wilde en Perpetuum Mobile (25 kg) (2009-2014) van Nina Canell.

Het werk Pi is een sleutelwerk in het oeuvre van Johan De Wilde (Zele, België, 1964). Het is het eerste werk in een ‘eindeloos’ voort te zetten reeks tekeningen die uitgaat van het oneindige getal pi. Elke tekening is gebaseerd op een deel van de oneindige reeks cijfers achter de komma. Zijn minutieuze en arbeidsintensieve manier van werken staat haaks op de snelheid en vluchtigheid van onze digitale beeldcultuur. 

Nina Canell (Växjö, Zweden, 1979) combineert in haar beweeglijke, vaak evoluerende objecten materiële en immateriële substanties. Ze maakt gebruik van processen als verhitting, verdamping, elektrische impulsen, magnetisme en blootstelling aan temperatuur- of vochtschommelingen. In Perpetuum Mobile (25 kg) condenseren onhoorbare geluidsgolven het water in een schaal tot een damp die neerdaalt op cement, dat langzaam maar zeker evolueert. 

smak.be

////////////////////////////////////////////////////
Tickets voor BredaPhoto 2020 zijn hier online verkrijgbaar. Er zijn verschillende tickets te bestellen.

Gratis en betaald
De buitenexposities (Chassé Park, XXL Promenade), PIER15, de Stadsgalerij en Club SOLO zijn gratis te bezoeken. Voor de overige binnenlocaties heb je een ticket nodig. Koop hier online je tickets voor Stedelijk Museum Breda, Grote Kerk en het voormalig KPN Gebouw.

Dagkaart
Tarief € 17,50
Een dagkaart geeft één dag toegang tot alle tentoonstellingen van BredaPhoto 2020 (“The best of times, the worst of time”, “China Imagined” en “Power to the Models”). Alléén voor de tentoonstelling “Power to the Models” in Stedelijk Museum Breda dien je hierbij een timeslot op te geven in verband met de coronamaatregelen. Tevens zijn de tickets alleen geldig op de op het ticket aangegeven datum.