Interview met Mart Visser

Mart Visser, we kennen hem allemaal! Een grote naam in de haute-couture en tevens kunstenaar. Onlangs is zijn solo-tentoonstelling 'Mart Visser 3.0' in Kunsthuizen geopend. Wij werden door Kunsthuis Breda uitgenodigd voor een exclusief interview met Mart Visser over zijn werk als kunstenaar. Ook mochten wij vast een kijkje nemen achter de schermen, terwijl er hard gewerkt werd om alle kunstwerken van Mart visser een mooi plekje te geven.

Als je jezelf zou moeten omschrijven ben je dan couturier én daarnaast ook kunstenaar?
Ik vind het wel grappig dat je dat zegt, want dat vraagt natuurlijk iedereen! Ik probeer mijn werk als kunstenaar juist buiten mijn kader te zetten. Ik heb een eigen smaak en een eigen stijl. Dat zie je terug in mijn couture werk en in mijn website, maar óók in mijn kunstwerken. Dat staat allemaal met elkaar in verbinding, want het komt allemaal tussen dezelfde oren vandaan. Maar wat ben ik dan? Een vormgever? Een modeontwerper? Een ambachtelijk couturier? Een schilder? Een sculpturer? "Zal ik zo nog even doorgaan?" Dit is gewoon het kader van wie ik ben: Mart Visser. Mijn couture is heel herkenbaar. Ik heb een duidelijk handschrift, een signatuur. Ik ben duidelijk in wat ik maak en ik vind dat het daar momenteel heel erg over gaat.

ik CREËER gewoon door


Vanaf welk moment begon je met kunstwerken maken?
Ik heb eigenlijk altijd al wel kunst gemaakt. Het was altijd al een wezenlijk onderdeel van mijzelf. Bijvoorbeeld op de modeacademie, waar tekenen natuurlijk een groot onderdeel is. Mijn eerste koppen komen denk ik uit '88, '89. Ik heb er heel erg lang niets mee gedaan en zo'n vijftien jaar geleden heb ik het weer opgepakt. De afgelopen zes á zeven jaar maak ik pas de echt grote stappen. Vijf jaar geleden heeft Ivo Niehe een uitzending over mij gemaakt. Toen hij samen met mijn partner aan het zwembad van ons huis in Zuid-Frankrijk zat, ben ik met de cameraman mooie shots gaan maken. Ook van mijn atelier. Later belde Ivo mij op en zei: "Jeetje ik had geen idee, is dat allemaal jouw werk?" Toen kwam de uitzending  met wel 2,3 miljoen kijkers. In de week van de uitzending belde wel meer dan zestig mensen die mijn werk wilden zien en kopen. Er waren ook verschillende gallery's die graag met me zouden samenwerken. Voor mij waren mijn kunstwerken gewoon privé. Heel veel van mijn vrienden wisten niet eens dat ik dit deed.

IK MAAK ALLEEN MAAR KOPPEN

Is er een reden dat je lang niets met je kunstwerken hebt gedaan?
Het was lastig, want ik ben natuurlijk ontwerper. Ik wilde niet de zoveelste ontwerper, of acteur zijn die iets heel anders gaat doen. Een couture-klant uit Miami wilde mijn werk graag meenemen en zei: "Ik geloof hierin!" Ze wilde een paar kunstwerken inlijsten en meenemen naar Art Southampton. Dit gebeurde vier jaar geleden. Van de elf werken die daar hingen werden er in drie dagen tijd negen verkocht. Op dat moment wist ik dat het niet ging om de naam 'Mart Visser'. Het was uiteindelijk toch de creatie die ik heb gemaakt. Dat vind ik mooi. 

Fotocredits: TKphotography

Hebben jouw werken dan ook echt een eigen verhaal?
Ja. Ik maak niets in oplagen. Mijn stukken zijn allemaal uniek en heeft een eigen verhaal. Hoe dat ik er over nadenk. Ik creëer iets vanuit mijn ziel en wie ik ben. Alleen één gegeven staat vast; Ik maak alleen maar koppen. Zo bleek ik vaak drie stukken naast elkaar te maken. Ik ben de middelste van drie zonen. Mijn ouders zeiden altijd: "Dit is André; de oudste. Dit is Mart; de middelste. En dit is Ernst; de jongste."Het moment dat er mensen voor mijn werk staan en geïnspireerd, geïrriteerd of juist geëmotioneerd raken bereik ik iets met mijn werk.

ik geloof hierin!


En wanneer komt je inspiratie dan het meest naar boven?
Rust werkt altijd heel erg goed. Net als in mijn eigen atelier werken. Ik denk er niet over na wat ik ga maken. Ik creëer gewoon door. Ik denk dat inspiratie gaat over dát opslaan van wat je zelf mooi vindt. Bijvoorbeeld het moment dat je wakker wordt en een prachtige zonsopgang ziet, een mooie expositie, een mooi museum of een mooie catwalkshow. Maar bijvoorbeeld ook wanneer een fabrikant langskomt met de mooiste stoffen. Soms zit ik urenlang te werken in mijn atelier en dan denk ik aan het feit dat ik een hele droge keel heb. Dan ben ik compleet vergeten überhaupt nog water te drinken, omdat ik er zo in zit.


Fotocredits: TKphotography

Waarom heb je gekozen voor Kunsthuizen en daardoor ook Kunsthuis Breda?
Bij Kunsthuizen werken mensen die op een andere manier denken. Ik vind dat ze bezig zijn in de kracht van het nu. Zo denken ze bijvoorbeeld na over jonge verzamelaars die maar een klein budget hebben. Zij kunnen dan een kunst koopregeling treffen. Hun publiek is erg breed. Zij zien het op een andere manier en hebben niet alleen maar high-end werken. Zij bieden niet alleen maar podium aan peperdure kunstenaars en grote namen, maar maken gewoon zelf de keuze wat ze mooi vinden. De reden dat ze mij benaderden was, omdat ze geen mooie fotografie in de meest prachtige lijsten wilden hebben, maar juist dat ambacht. De grofheid en het rauwe puur geuite. Mijn werken bestaan uit lagen verf over elkaar heen en oude materialen. Dat is mijn identiteit. Op die manier vonden wij elkaar. Op alle drie de vestigingen probeer ik wel een duidelijke greep te laten zien van wie ik ben. Wie ik ben als kunstenaar op dit vlak, dus met structuur en reliëf. 


Fotocredits: TKphotography

De expositie 'Mart Visser 3.0' is te zien van 12 oktober tot en met 4 november in Kunsthuis Amsterdam, Kunsthuis Leiden en Kunsthuis Breda. 

Tags: Mart Visser, Kunsthuis Breda, Interview