Breda wellicht opnieuw Beste Binnenstad?

Om de twee jaar wordt in Nederland de titel 'Beste Binnenstad' uitgereikt. Rotterdam en Gouda, de winnaars van vorige verkiezing zullen eind dit jaar de titel doorgeven aan de beste binnensteden van 2017-2019. Wellicht is het dit jaar weer de beurt aan Breda, die na acht jaar weer meedoet in de running voor Beste Binnenstad.

In 2009 wist Breda de titel 'Beste Binnenstad' te bemachtigen. Nu maken we opnieuw kans en zijn automatisch geselecteerd om mee te doen aan de verkiezing. In de selectieprocedure wordt gekeken naar de ontwikkeling van het winkelaanbod, de ontwikkeling van leegstand, de ontwikkeling van bezoekersaantallen, de mate van samenwerking onder binnenstadspartners en de aanwezigheid van visie/beleid in de afgelopen twee jaar, en de mate van samenwerking in binnensteden. 

BREDA MAAKT GOEDE KANS OP TITEL BESTE BINNENSTAD

De tweejaarlijkse Verkiezing Beste Binnenstad is dé kans voor binnensteden om te laten zien welke inspanningen zij hebben verricht om hun binnenstad zo aantrekkelijk mogelijk te maken en te houden. Breda maakt een goede kans en heeft afgelopen tijd niet stil gestaan. 

TEGEN WIE NEEMT BREDA HET OP?

In de categorie 'grote binnensteden' neemt Breda het op tegen steden als Alkmaar, Enschede, Hilversum, Leeuwarden, Leiden, Nijmegen, 's-Gravenhage, 's-Hertogenbosch en Zwolle. Dit zijn de steden die ook automatisch geselecteerd zijn. Na deze selectie is het mogelijk voor andere steden zich aan te melden om ook mee te doen in de running. Medio mei wordt door de jury een selectie van vijf binnensteden gemaakt (de genomineerden). 

Rotterdam, de winnaar van de vorige verkiezing in deze categorie, kan nu niet meedoen net als Gouda die de titel 'Beste Binnenstad' in de categorie middelgrote steden bezit. 

FINALISTEN

Nadat de jury de genomineerden geselecteerd heeft, strijden zij met zijn vijven om een finaleplaats. Dit wordt o.a. gedaan door het aantonen van investeringen en resultaten door de steden. Begin augustus worden op basis van wat de steden aangeleverd hebben door de jury twee definitieve finalisten gekozen. 

De finalisten krijgen een bezoek van de gehele jury. Als stad krijg je de kans om de jury te overtuigen waarom je de titel zou moeten winnen. Op basis van onder andere het bezoek, maar ook de aangeleverde informatie van de steden, een onderzoek onder consumenten en de expertise van de juryleden, kiest de jury de nieuwe winnaar.