Breda maakt mij blij sluit jaar af met 10.000 liter bier van Brouwerij Frontaal

De Bredase Brouwerij Frontaal zag door de coronacrisis in één dag 90% van hun orders gecanceld worden. Daarnaast ging het brouwcafé ook nog eens vijf maanden dicht. Het gevolg? Ondernemer Roel Buckens zit met 10.000 liter juice punch waar hij geen bestemming voor heeft. Daarom komt 'Breda Maakt Mij Blij' in actie. En met succes! De eerste 3625 liter is reeds verkocht.


Na onder andere gladiolen, pompoenen en wijnen wil Frank Haagen van Breda Maakt Mij Blij nu heel Breda aan het bier krijgen. "Van de zomer hebben wij de pick up van onze gladiolen bij Brouwerij Frontaal gehouden", legt Frank uit. "Nu is het Roel zelf die onze hulp hard kan gebruiken en wij gaan er alles aan doen om ook hem blij te maken." Via social media kan men daarom voor een aantrekkelijk tarief een pakket van 12 of 24 blikken juice punch bier bestellen en deze wordt thuisbezorgd. "Het is onze laatste reddingsactie van 2020, dus het zou geweldig zijn als we ook deze tot een succes kunnen maken!", aldus Frank. 

Een succesvol jaar
Het platform Breda Maakt Mij Blij is inmiddels een begrip in Breda. "Maar het begon letterlijk op de hoek van de straat", vertelt Thibaud van der Steen. "Vanuit de behoefte aan wat positiviteit ben ik samen met mijn vriend Frank pioenrozen en asperges gaan verkopen die anders weggegooid zouden worden." Dat onze afzet groeide was mooi, maar daar kwam ook veel administratie bij kijken. "We werkten met excelbestanden en stuurden de mensen Tikkies. Ik had er echt een dagtaak aan", licht hij toe.

Landelijke bekendheid
En toen kwam het verhaal van boer Theo voorbij. Hij zat met 300.000 gladiolen die eigenlijk voor de Nijmeegse Vierdaagse bestemd waren. De landelijke aandacht voor de reddingsactie zorgde ervoor dat alle bloemen een nieuwe bestemming kregen. Het daaropvolgende verhaal bleek minstens zo'n succes. "Onze reddingsactie voor de zusters uit Oosterhout werd werkelijk overal opgepikt. Het begon lokaal, maar uiteindelijk pikten zelfs RTL en de NOS het op. In vijf dagen tijd verkochten we 20.000 flessen wijn door het hele land!", vertelt Thibaud trots.

In de prijzen
Het succes van het lokale platform leverde Breda Maakt Mij Blij een finaleplaats op bij de Breda Start Up Award en op de Dag van de Ondernemer werd het team in het zonnetje gezet door Klaas Dijkhoff. En nu? "De coronacrisis is nog niet ten einde, dus er is genoeg werk aan de winkel. Daarentegen willen we ons niet alleen op coronaproblematiek richten", legt Frank uit. "Neem bijvoorbeeld de pompoenen van boer Chris die wij in oktober verkochten. Deze waren te licht of te zwaar voor de supermarkt, maar verder smaakten ze prima. Dus zolang wij ons steentje kunnen bijdragen door producenten en onze klanten blij te maken, gaan wij door. We worden er zelf ook ten slotte ook blij van."