True Beauty – Op de grens van kunst en wetenschap | Stedelijk Museum Breda

De tentoonstelling True Beauty - Op de grens van kunst en wetenschap in Stedelijk Museum Breda. brengt de mooiste foto's, visualisaties en animaties van internationale toponderzoekers samen met kunstenaars die zich door de wetenschap laten inspireren. Meer dan 50 wetenschappers en kunstenaars verkennen vanuit verschillende disciplines de visuele mogelijkheden om de werkelijkheid vorm te geven.

De Bredase kunstenaar Hubert Leyendeckers )1935) maakt in True Beauty een verrassende comeback. Leyendeckers behoort tot de oorspronkelijkste Nederlandse kunstenaars. Een diepe fascinatie voor de ruimte en de natuur is de bron voor zijn werk. De afgelopen decennia werkte hij in stilte aan een uitdijend artistiek universum. Toen hij zich dit jaar door middel van een brief bij het museum meldde, was dat dan ook een grote verrassing. Na een bezoek aan zijn atelier besloot Dingeman Kuilman, algemeen directeur van het museum en curator van True Beauty het werk van deze onderbelichte kunstenaar een centrale plaats te geven in de tentoonstelling.

Leyendeckers behoort tot de oorspronkelijkste Nederlandse kunstenaars.

Leyendeckers: "Ik maak geen kunst, ik vind dingen uit, ik doe fundamenteel onderzoek. Mijn onderzoek is te vergelijken met wat in de moderne fysica een gedachtenexperiment heet. Een onderzoeker voert het experiment in gedachten uit, hij leidt mathematisch af wat er zal gaan gebeuren. Zulke experimenten voer ik uit, binnen mijn problematiek, in mijn beeldende werk.' 'De ruimte, de kosmos, is niet te meten. Dat het in mijn werk om zulke onmetelijke fenomenen gaat, is een voortzetting over de tijd heen van de oude landschapsschilders. In onze tijd zijn luchtpartijen niet langer interessant, ruimtepartijen zijn van belang. Ik maak ze via mijn beelden onvoorstelbaar concreet. Het is onbewijsbaar wat er buiten de dampkring gebeurt. Wat is er schoner dan dat aan te tonen. Dát is mijn wetenschap.'

In 1980 had hij zijn laatste grote tentoonstelling in de Beyerd in Breda.

Hubert Leyendeckers groeide op in Weert en volgde een opleiding als beeldhouwer, graficus en schilder aan de Academie voor Beeldende Kunst St. Joost in Breda en de Jan van Eyckacademie in Maastricht. Vanaf 1959 was het werk van Leyendeckers regelmatig te zien. In 1980 had hij zijn laatste grote tentoonstelling in de Beyerd in Breda.

Stedelijk Museum Breda toont werk van eendekkers uit de afgelopen twintig jaar, met een accent op de laatste twee jaar. Enkele schilderijen en monumentale installaties werden speciaal voor deze tentoonstelling gerestaureerd.

Hoogtepunten zijn Observatorium, Geheugendoos en Transmitter.

Hoogtepunten zijn Observatorium, een metershoge staande installatie beschilderd met sterrenstelsels en geometrische motieven. Geheugendoos is een cirkelvormige installatie waarbij de kleurrijke geschilderde motieven door middel van spiegels worden gereflecteerd. Transmitter is een liggende installatie, beschilderd met grafische motieven die doen denken aan wiskundige figuren. In de grote zaal toont het museum onder meer zestien grote werken op paneel en een serie van vierentwintig tekeningen uit één schetsboek.