Interview Mirte van Wijngaarden

De Bredase Mirte van Wijngaarden (28) is 2,5 jaar geleden afgestudeerd aan de kunstacademie. Tijdens haar afstuderen kwam de wedstrijd Modefabriek x PRJCT AMS op haar pad. Na het winnen van deze wedstrijd kwam haar carrière in een gigantische stroomversnelling. Ze heeft haar collectie al mogen laten zien op de Amsterdam-en Vienna Fashion Week, ze heeft Johnny de Mol als klant en ze stond vorig jaar in de VIVA400. Hoog tijd voor een interview met deze getalenteerde Bredase!

Als klein meisje droomde Mirte er al van om op Amsterdam Fashion Week te staan en zat ze achter haar naaimachine te knutselen. Na de middelbare school is Mirte de opleiding Mode/Maatkleding aan het ROC gaan volgen. Ze wilde een verhaal creëren achter de kleding, een concept maken. Hierna heeft ze toelating gedaan bij Willem de Kooning Academie, waar ze de eerste keer niet werd aangenomen. In dat jaar is ze zich gaan ontwikkelen. Ze is stage gaan lopen bij My Nguyen, de eigenaresse van de winkel ‘Un-fi nished’. In de winkel zat een klein atelier en daar maakte Mirte haar eigen collectie, deze werd verkocht in de winkel. “Zij heeft mij heel erg geholpen om op een andere manier naar kleding te kijken en het ontwerpen ervan. Vervolgens heb ik opnieuw toelating gedaan bij Willem de Kooning en toen werd ik wel aangenomen.” De droom van Amsterdam Fashion Week bleef, ze is dan ook een keer stiekem tussen de fotografen gekropen met een camera zonder batterij. Hier keek ze haar ogen uit en enkele jaren later stond ze er zelf.

Inspiratie 
Mirte had nooit verwacht te gaan ontwerpen voor mannen, totdat ze op de academie hier een opdracht voor kreeg. Ze kwam er achter dat het belangrijk is om binnen mannenkleding te refereren naar bestaande klassieke onderdelen van mannenkleding. Mirte vindt het interessant om daar de grens van op te zoeken. Ze is dan ook afgestudeerd met een mannencollectie genaamd ‘Untouchable’. Ze vindt het super om te horen wanneer een man zich stoer voelt in haar kleding. Juist omdat Mirte een vrouw is, heeft ze een andere kijk op mannenkleding dan mannelijke ontwerpers. Daarnaast wilt Mirte graag de mannelijkheid in een man terug naar boven halen. Haar inspiratie hiervoor haalt ze voornamelijk uit de geschiedenis. Dit komt omdat mannen vroeger een bepaald doel moesten halen, elkaar halen. Deze manier van werken maakt Mirte erg uniek, ze weet van te voren nooit hoe een kledingstuk er uit komt te zien.

Ik wil graag de mannelijkheid in een man terug naar boven halen.

Mirte heeft een aantal keren op Fashion Week gestaan, maar gaat het nu anders aanpakken. Ze is een nieuwe lijn gestart, Paragon, wat staat voor toonbeeld. In tegenstelling tot een zomer- en wintercollectie is dit een seizoensloze collectie. Hierdoor heeft ze langer de tijd voor een item en valt de druk weg om in een keer een grote collectie op te zetten. De items komen eens per maand online en zijn limited editions. Deze items zijn een toegankelijke vertaling van de collectie die ze al heeft gemaakt. Aan de kledingstukken kun je nog steeds zien dat ze door Mirte zijn ontworpen. Het is voor Mirte erg belangrijk dat de kleding voor zich spreekt. Haar kleding moet natuurlijk zichtbaar blijven in de modewereld, want er zijn meer creatieve opkomende ontwerpers die ook graag gezien willen worden. Echter heeft elke ontwerper zijn eigen stijl en ziet Mirte hen niet als concurrenten.

Creatief
Mirte heeft door haar beroep ondervonden dat er veel creatieve mensen in Breda zitten waar ze graag mee samenwerkt. Het nummer dat speelde tijdens een show werd geproduceerd door Ronnie Craenenbroeck, een van de talenten van Higgs. Daarnaast werkt Mirte ook graag samen met Impressive Shit, zij bedrukken vaak stof voor haar. Met de jongens van G.I.G Entertainment heeft ze vorig jaar een korte fashionfi lm gemaakt over de collectie Victorious. Voor haar nieuwe lijn Paragon werkt ze samen met Sven Roumen voor de branding en Allard Timmermans zal de productiefotografi e doen.

Bekend Nederland
Haar collectie hangt bij een pr bedrijf in Amsterdam, genaamd SO PR. Hier wordt de kleding regelmatig opgehaald voor fotoshoots van diverse magazines. Timor Steffens werd een keer gefotografeerd in een jas van Mirte. Ook Johnny de Mol en Sander Kleinenberg zijn fan. Onlangs heeft Mirte de videoclip van Dotan gestyled. Hiervoor werd ze gebeld door Jan Kooijman die dolgraag haar kleding wilde gebruiken voor de dansers die hij choreografeerde in de clip.

Ik vind het super om te horen wanneer een man zich stoer voelt in mijn kleding.

Tokomstbeeld
Mirte is nog niet waar ze wilt zijn, ze heeft meerdere doelen in het vooruitzicht waar ze naartoe streeft. Ze wilt graag volledig kunnen leven van het ontwerpen, helaas is dat momenteel niet mogelijk en heeft Mirte gewoon een bijbaan. “Je moet jezelf niet te veel doelen stellen, zodat je ook de kansen kunt pakken die tussendoor voorbij komen.” Op dit moment is Mirte’s grootste doel om haar tweede lijn een groot succes te maken.eld