7de editie Graphic Matters succesvol verlopen

Een nieuwe locatie, een nieuw thema en nieuwe programmaonderdelen. Graphic Matters, de biennale voor grafisch ontwerp, kijkt terug op een succesvolle zevende editie. In het Havenkwartier van Breda konden bezoekers verschillende binnen- en buiten exposities bewonderen en deelnemen aan activiteiten gekoppeld aan het thema Information Superpower.

no visual is worth a thousand words


Een van de vele buitenexposities - foto door Joost van Asch

Bezoekers werden uitgedaagd om kritisch te kijken naar datavisualisaties en infographics. Jonge ontwerpers deden inspiratie op voor hun eigen praktijk en ontdekten dat het visualiseren van informatie bepaalde kennis en verantwoordelijkheid vraagt.

Naast exposities met grote namen zoals Stefan Sagmeister, Giorgia Lupi en Wim Crouwel, ontwikkelen talenten zoals het Bredase ontwerp-duo Rob en Robin en illustrator Jan Hamstra nieuw werk in opdracht van Graphic Matters. Toonaangevende en wereldwijd bekende ontwerpers als Henning Wagenbreth, Josh Schaub en Stefanie Posavec gaven masterclasses aan internationale deelnemers.


Foto: Edwin Wiekens

Wekelijks vond Talking Matters plaats, een talkshow met verschillende korte lezingen, interviews en performances. Hoogtepunten waren columns van Luc Goderie. Hij deed onderzoek in het Stadsarchief en ontdekte dat het eerste zebrapad van Nederland in Breda lag. Daarnaast ontdekte hij een Virtual Reality visualisatie van de HSL uit de jaren ‘90. Het Talking Matters format zal in de toekomst voortgezet worden.

Graphic Matters was één van de locaties voor het Creativity World Forum waarbij internationale professionals en beleidsmakers deelnamen aan inspirerende workshops. Het nieuwe project Huh? Wat bedoel je? werd ook gelanceerd op Graphic Matters. Dit Bredase initiatief zet zich in voor duidelijker communicatie van instanties en bedrijven naar hun klanten.

Graphic Matters 2019 ontving zo’n 6000 bezoekers, waarvan een groot gedeelte studenten en jonge ontwerpers - veelal afkomstig uit het buitenland. Veel lokale en (inter)nationale scholen kwamen op bezoek, alsook business clubs en bedrijven die op Graphic Matters veel raakvlakken met hun eigen praktijk zagen, waarin data- en informatie visualisatie een steeds belangrijkere rol speelt.


Foto: Rosa Meininger

Zowel de reacties van publiek als pers waren positief. Zo kreeg Graphic Matters een pagina grote recensie in de Volkskrant en werd de expositie ‘No Visual Is Worth a Thousand Words’ van Rob en Robin uitgebreid besproken door het toonaangevende blog It’s Nice That. Journalisten van het Franse Etappe en Engelse Arts Thread bezochten schreven uitgebreid over de exposities en activiteiten.

Graphic Matters kijkt met plezier terug op de fijne samenwerking met de verschillende instellingen in het Havenkwartier (sinds zaterdag CrossMark) en hoopt te hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van het gebied tot culturele hotspot.

In 2021 vindt de 8ste editie van Graphic Matters plaats. Locatie en thema worden op een later tijdstip bekend gemaakt.

Over Graphic Matters
Graphic Matters bestaat sinds 2008. De organisatie is ook verantwoordelijk voor Blind Walls Gallery (een museum op straat met meer dan 80 muurschilderingen), 3sec.gallery (een drive-by-galerij), reizende exposities, lezingen en educatieve workshops. Alle activiteiten vinden plaats in de openbare ruimte van Breda en bij internationale instellingen, onder het motto: ‘Wij laten je kijken, jij gaat het zien.’
www.graphicmatters.nl