Etten-Leur Fietsstad 2018 van Brabant

Etten-Leur is vandaag net niet verkozen tot landelijke Fietsstad 2018. Die eer ging naar de gemeente Houten. Maar Etten-Leur is wel mooi Fietsstad 2018 van Brabant. De prijsuitreiking vond dinsdagmiddag plaats  tijdens het symposium De Toekomst van de Fiets van de Fietsersbond in Utrecht. 

De gemeenten Etten-Leur, Houten, Veenendaal, Winterswijk en Zoetermeer vormden de kopgroep in de verkiezing van Fietsstad 2018 door de Fietsersbond. De kandidaat-steden werden beoordeeld door een deskundige jury.

De genomineerde gemeenten voerden een lijst aan met vrijwel alle gemeenten in Nederland, samengesteld naar aanleiding van een publieksenquête die ruim 45.000 keer is ingevuld. Nog nooit eerder is er op deze schaal onderzoek gedaan naar de stem van de fietser. Deze enquête is aangevuld met objectieve data over de infrastructuur en stedelijke dichtheid. Omdat de verschillen in de top 5 klein waren, had de jury het laatste woord.

De jury bestond uit Jos van Kleef, directeur van Goudappel Coffeng, Mark Wagenbuur, bekend fietsblogger (BicycleDutch) en Martijn J. te Lintelo, fietsambtenaar in de gemeente Arnhem en tot voor kort in Nijmegen, Fietsstad 2016.

Etten-Leur Fietsstad

  • Etten-Leur heeft een zeer compleet netwerk van fietspaden. Op de Spoorlaan na, zijn alle verbindingswegen in Etten-Leur voorzien van vrijliggende of aanliggende fietspaden.
  • Etten-Leur heeft de laatste jaren flink geïnvesteerd in de kwaliteit en het comfort van fietspaden. In totaal is ruim 17 kilometer aangepakt.
  • Etten-Leur richt zijn wegen in volgens de richtlijnen (van CROW). Alleen bij hoge uitzondering wijken we af.
  • Etten-Leur is voortdurend bezig om de veiligheid voor fietsers en voetgangers te verbeteren. Voorbeelden zijn de aparte oversteek voor fietsers en voetgangers op de Parklaan, de oversteek Spoorlaan - Markt en het onderzoek naar het verbeteren van de veiligheid voor fietsers bij de rotonde Rode Poort/Anna van Berchemlaan.
  • Etten-Leur heeft 2 grote bewaakte fietsenstallingen die gratis zijn voor gebruikers bij het winkelcentrum en bij het station.
  • In 2017 is op het station, in overleg met Prorail, de OV-fiets gerealiseerd.


(Bron: EenVandaag)
Waar in Nederland ligt de stad met de meest gelukkige fietsers? Vijf gemeenten strijden om de titel Fietsstad 2018 van Nijmegen te kunnen overnemen. Wordt het Etten-Leur, Winterswijk, Veenendaal, Houten of Zoetermeer? Vandaag wordt de winnaar bekend gemaakt. 

Maar wat is er voor nodig om te winnen? En wat levert het een gemeente eigenlijk op? We vragen het aan de bedenker van de wedstrijd, Fietsersbond Nederland.
"Nijmegen won vorige keer met hun bijzondere fietssnelweg en hun inspanningen om meer mensen op de fiets naar het werk te krijgen", zegt Saskia van de Fietsersbond. “Maar andere steden wonnen bijvoorbeeld door gratis fietsparkeergarages of door de aanleg van rotondes waar auto’s niet kunnen rondrijden maar fietsers wel."

AUTOVRIJ FIETSHART 

De vijf genomineerden hoeven dus niet dit jaar met een nog betere fietssnelweg te komen. Winterswijk is genomineerd vanwege hun mooie buitengebieden, Etten-Leur doordat de stad gladde fietspaden heft gemaakt en Veenendaal door het maken van kleine, maar ingrijpende aanpassingen voor het fietscomfort, zoals het verlagen van stoepjes en het verharden van wegen. Zoetermeer maakt ‘s nachts fietsen veiliger en Houten heeft het centrum autovrij gemaakt en zo is daar een fietshart ontstaan.

VERLICHTE FIETSSNELWEG 

Dat klinkt als behoorlijke investeringen die de gemeenten hebben moeten doen. Wethouder Harriët Tiemens van Nijmegen beaamt dat. "Je krijgt die titel niet zomaar, je moet hem echt verdienen. We hebben als gemeente al meer dan 50 miljoen geïnvesteerd, we haalden in juni de Giro d’Italia naar Nijmegen, en organiseerden de Velocity, een internationaal fietserscongres. Ook bouwden we een ondergrondse fietskelder en dus de inmiddels ook in Amerika beroemde fietssnelweg: het Rijnwaalpad.

Via deze snelweg voor de fiets trap je in een mum van tijd naar Arnhem. De fietssnelweg is met kleur verlicht, niet alleen voor de veiligheid, ook omdat het opvalt. Dan zien de mensen die op de N325 in de file staan het fietspad ook. Zullen ze mooi balen dat ze de auto hebben gepakt, via het RijnWaalpad waren ze al thuis geweest”, aldus Tiemens. 

VOORBEELD VOLGEN

In andere gemeenten wordt er verlangend gekeken naar alle ontwikkelingen in de genomineerde steden. Zo ook in Gouda, waar veel kritiek is op de hobbeligheid van de fietspaden en de verkeersveiligheid. Gouwenaar Jo Suijlen is bezig met een onderzoek naar de fietsveiligheid in zijn gemeente. “Ik vind dat er in Gouda te veel licht- en zwaargewonden vallen door slechte wegen en een teveel aan auto's. De gemeente moet hier iets aan gaan doen, ik hoop dat we het voorbeeld van steden als Etten-Leur en Zoetermeer gaan volgen. Het is hier tot wel vier keer gevaarlijker dan in de meeste gemeentes.” Ook een toevallige voorbijganger mengt zich in het gesprek. “Fietsen is hier prut met peren! En dan druk ik me nog netjes uit.”

In een reactie laat de gemeente Gouda weten hard te werken aan een mobiliteitsplan waarin de fietser centraler komt te staan. “We zullen de komende jaren gemotoriseerde voertuigen in het centrum gaan beperken en de fietser meer ruimte geven”, laat een woordvoerder weten. Maar gladde fietspaden zoals in Houten kan de gemeente ook over tien jaar niet garanderen. "Gouda ligt op veenlandschap. Dat betekent een gemiddelde verzakking van één centimeter per jaar. Wegen zijn hier nou eenmaal hobbeliger dan in de rest van Nederland.”