Vijf verrassende genomineerden voor het Grand Theatre Breda's worstenbroodje van de toekomst 2018

Zaterdag 24 november jl spoedden 13 deelnemers, van de in totaal 25 inzenders, zich naar de Grand Theatre Boekhandel Breda. Daar werden de Worstenbroodjes van de Toekomst 2018  geproefd door een deskundige vakjury. De organisatie is blij verrast met de creativiteit, originaliteit en het verhaal achter de varianten op het traditionele Brabantse worstenbroodje.  Uiteindelijk zijn 5 varianten op Brabants populairste lekkernij genomineerd voor het Grand Theatre Breda’s Worstenbroodje van de Toekomst 2018.

5 varianten op brabants populairste lekkernij genomineerd

Afbeelding kan het volgende bevatten: eten en tekst

Grietje Braaksma, bedrijfsleider van de Grand Theatre Boekhandel Breda, bedacht de verkiezing van het Worstenbroodje van de Toekomst. Op creatieve wijze vraagt zij aandacht voor de provincie Brabant als één van de grootste vlees producerende regio’s in Nederland en koppelt dit aan Brabant, Europese regio van de Gastronomie 2018, waarbij de stad Breda in de maand December centraal staat.
 
De nadruk bij de inzendingen ligt op duurzaamheid, maar ook creativiteit, innovatie en smaak zijn belangrijke criteria. De vijf koppige jury werd niet teleurgesteld. Brabantse professionals en amateurs uit de hele provincie en in de leeftijd van 15 tot 60 jaar deden mee. Pleun van der Made, student aan de  Tessenderlandt Mavo en voorbereidend MBO Opleiding Horeca, Bakkerij en Recreatie, was de jongste deelnemer. Pleun wil nog graag een bakkersopleiding gaan volgen en zich daarna specialiseren in patisserie. De oudste deelnemer, Gerard Hardeman van Gerard en Suus (H)eerlijk biologisch brood, kwam uit Waal en Aalburg.  

De genomineerden 
De vijf genomineerden zijn Bart Houben, Houben worstenbrood in Eindhoven, met zijn Houben vegetarisch worstenbrood. De vakjury: “Technisch één van de beste broodjes dat we geproefd hebben! Met het oog op de toekomst zouden lokaal geproduceerde peulvruchten een grote stap zijn om dit broodje nog specialer te maken.”. Over het zwam worstenbrood van Bart Witteveen, ‘t Streekhuys in Deurne, schrijft de jury “De samenwerking tussen de verschillende keten is een prachtig voorbeeld van co-creatie. Hoe goed zou het zijn om hier ook een lokale kippenboer bij te betrekken?”. Suzanne van der Poll, werkzaam in het bedrijfsrestaurant van CM Telecom in Breda, bedacht zelf het woshibroodje: “Het broodje lijkt misschien simpel maar smaaktechnisch is het een high-tech vinding. De gerolde vulling is erg goed verdeeld en iedere hap is lekker!”. Dalila Sayd, van het EETschap in Breda, kwam volgens de jury met het minst mooie broodje maar “de gedachte achter de çiğköfte-broodjes is daarentegen goed doordacht: de kennis van onze nieuwe medelanders inzetten om tot nieuwe producten te komen is interessant. Zo ook het gebruik van specerijen.”. Keilekker Remco Beekman, eigenaar van De Brabantse Worstenbroodjes bv uit ’s-Hertogenbosch, kwam met een vegan worstenbroodje. “De smaak benadert die van het traditionele worstenbroodje waardoor het goed toegankelijk is voor iedereen die op zoek is naar het traditionele worstenbroodje maar eentje met een hedendaagse gedachte.”.  

De finalisten mogen op zondagmiddag 9 december in de Teruggave, het voormalig belastingkantoor in Breda, aan de jury het eindresultaat presenteren en laten proeven. De prijsuitreiking, in aanwezigheid van de pers, genodigden en de finalisten, is ook toegankelijk voor geïnteresseerden.  

De jury 
De vakjury bestaat uit de Brabanders Ralph Geerts (cateraar Ravanello en betrokken bij WeAreFood Brabant), Frans van der Plas (afdelingsleider Tessenderlandt MAVO en voorbereidend VMBO Breda), Max Peer (Middelbare scholier, 13 jaar), Edwin Klaasen (oprichter en eigenaar Desemenzo) en Adelaide Lala Tam (cum laude afgestudeerd Design Academy Eindhoven, genomineerd Future Food Design Awards 2018).


Tags: Worstenbroodje, Worstenbroodje van de toekomst, Grand Theatre Boekhandel