Stedelijk Museum Breda en BredaPhoto presenteren ‘Artificial Impressions’

De Tentoonstelling ‘Artificial Impressions’ is sinds woensdag 5 september te zien in het Stedelijk Museum Breda. De toekomst van het fotografisch beeld staat centraal tijdens deze tentoonstelling. Het museum toont het werk van zeven aanstormende talenten bestaand uit fotografen en videomakers. Zij geven de werkelijkheid niet natuurgetrouw weer, maar creëren een nieuwe persoonlijke werkelijkheid met oude en nieuwe technieken.

BredaPhoto Festival toont twee keer per jaar 'the state of the art' van de hedendaagse fotografie aan de hand van een internationaal relevant maatschappelijk thema. De foto’s worden op een actueel, prikkelend én op een originele manier getoond. Het festival presenteert beroemde kunstenaars zij aan zij met jong talent om zo de uitwisseling tussen beide te stimuleren.

De foto's worden op een actueel, prikkelend én op een originele manier getoond 

Met het overkoepelend thema van BredaPhoto ‘To Infinity and Beyond’ kijkt BredaPhoto Festival naar de toekomst. De fotografen van BredaPhoto analyseren de ontwikkelingen van vandaag en trekken door naar morgen. Zij gebruiken hun vakmanschap en creativiteit om ons toekomstscenario’s voor te leggen, ons te waarschuwen of om ons stil te laten staan bij wat er nu allemaal al gaande is.

Het Stedelijk Museum Breda is een ideaal vertrekpunt voor iedereen die de geschiedenis en de kunst van Breda en omgeving wil beleven en ontdekken. Naast de topstukken uit de vaste collectie toont het museum ook wisselende tentoonstellingen. Hierin staan de kunstenaars, actuele en historische onderwerpen centraal.

De fotografen leggen ons toekomstscenario's voor

In het museum zijn tentoonstellingen te zien van Jeroen Bocken, Antony Cairns, Kenta Cobayashi, Sara Naim, Robert Pufleb, Maija Tammien en Joris Verleg.

Jeroen Bocken

Tegenwoordig kun je in een handomdraai vrijwel perfecte beelden maken dankzij digitale technieken. Gemanipuleerde beelden zijn haast niet meer van echt te onderscheiden. De nieuwe, digitale wereld is ook abstracter en afstandelijker geworden. Bocken vraagt zich af wat we hiervoor opgeven in zijn ‘Celebrated Remedy for the Cure of Disorder’.

Antony Cairns

Cairns is een ambachtsman die voortdurend experimenteert. Hij ontwikkelt zijn negatieven maar half, bleekt ze, laat ze in de zon liggen of manipuleert ze op andere manieren. Zijn kunstwerken bestaan uit futuristische steden bijvoorbeeld opgebouwd uit honderden ponskaarten op monumentale formaten, die hij zelf selecteerde en installeerde.

Kenta Cobayashi

Cobayashi fotografeert alledaagse taferelen op straat en zijn vrienden. Hij bewerkt en manipuleert de foto’s ingrijpend en ontwikkelt zo een nieuwe vorm van esthetiek die doet denken aan de abstracte schilderijen van Gerhard Richter, maar dan met Photoshop.

Sara Naim

Wat gebeurt er binnen in het lichaam? Dit laat Naim zien door bijvoorbeeld dode huidcellen onder de microscoop en scanner leggen en de fouten te laten zien die de computer daarbij maakt. Vervreemde abstracties zijn het resultaat.

Robert Pufleb


Abstracten die bij nader inzien niet zijn wat ze lijken. Pufleb creëert nieuwe prikkelende beelden die het publiek een verfijnde maar ook een onverwachte ervaring geven. Voor zijn serie ‘Transfromer’ fotografeerde hij tientallen mysterieuze vliegende objecten in China en steden in Europa.

Maija Tammi

Maija Tammi bestudeerde de theorieën over het ontstaan van het leven. In de fotoserie ‘Milky Way’ weet Tammi deze onderwerpen op een verrassende en poëtische manier met elkaar te verbinden.

Joris Verleg

Verleg zoekt en verzamelt beelden van het internet en gebruikt deze als uitgangspunt voor zijn video’s. ‘Golden Google Gate’ is een videoinstallatie waarin stedelijke iconen als de Golden Gate Bridge en de Big Ben in een andere werkelijkheid geplaatst zijn.