Een self-love handleiding, een plastic maaltijd en een grafiek van niks: Graphic Matters maakt winnende posters bekend

De winnaars van de tweejaarlijkse poster competitie van Graphic Matters zijn bekend. Dit jaar werden ruim 1.500 posters ingezonden door ontwerpers uit meer dan 65 landen. Anders dan bij de meeste andere internationale poster competities daagt Graphic Matters ontwerpers uit een nieuwe poster te maken aan de hand van een specifiek thema. 

Winnaars poster competitie graphic matters bekend


Het Poster Project tijdens Graphic Matters 2017 - Foto door Edwin Wiekens

Dit jaar is het thema Information Superpower. De opdracht was dan ook om actuele en urgente kwesties te verbeelden aan de hand van een infographic, datavisualisatie, kaart of handleiding. Een opdracht die in de praktijk nog niet vaak voorkomt en hierdoor een uitdaging vormde die wellicht tot een nieuw poster genre leidt. 

“Door Information Graphics in te zetten om onderwerpen op grote schaal onder de aandacht te brengen, kan data het begin van een dialoog vormen in plaats van een conclusie zoals veel media en analisten het nu inzetten” - Dennis Elbers, Directeur Graphic Matters.

Onderwerpen als privacy, big data, klimaatverandering en mensenrechten zijn dan ook goed vertegenwoordigd onder de inzendingen. Ook zijn er posters die meer inzicht geven in het persoonlijke leven van ontwerpers. Situaties als hoe om te gaan met ADHD of welk percentage kleding in de kast daadwerkelijk gedragen wordt, worden op een herkenbare manier verbeeld. 

De 50 winnende posters komen uit 25 verschillende landen waaronder Iran, Thailand, Italië, Rusland, Polen, Mexico, Korea, Frankrijk en natuurlijk Nederland. De selectie laat zien dat sommige urgente kwesties wereldwijd spelen, maar dat er ook culturele verschillen zijn in hoe deze kwesties benadert en verbeeld worden. 

Voor het eerst worden ook bewegende posters getoond. Onder de 50 winnende posters zijn zes zogenaamde moving posters. Posters die niet geprint worden, maar op beeldschermen getoond worden als korte animaties van 10 seconden. De zes winnende moving posters zijn ook te zien tijdens het DEMO festival op Amsterdam Centraal Station op 9 november. 

De winnende posters worden tentoongesteld op het plein naast de Stokvishallen aan de Belcrumweg. De expositie kan gratis bezocht worden. Ook zijn de posters tijdens Graphic Matters op bestelling te koop. Van ieder ontwerp worden maximaal 10 exemplaren geprint. 

V.l.n.r. posters door: Brittney Malpeli (AU), Amy Guijt (NL), Jie-Fei Yang (CN) en David van Arragon (NL)

Vijf internationale winnaars ontvangen naast de eer ook een reisbudget om Graphic Matters te bezoeken en kennis uit te wisselen met lokale ontwerpers. 

De winnende posters zijn gemaakt door Brittney Malpeli (AU), Anne De Boeck (BE), WePlayDesign (CH), Chen Qiu, Gao Xin, Li Zhang, Mengyao Luo, ShenHui Meng (CN), Lukas Großmann, Rebecca Lutz (DE), Isabel de Urquia Lara (ES), Charlie Thomas, Charline Finster, Louis Souêtre (FR), Anastasia Melandinou (GR), Naufan Noordyanto (ID), Parastoo Heydari Azad (IR), Andrea Meloni, Claudio Vitiello, Daniele Morganti, Michal Tadeusz Golanski (IT), Koji Matsumoto (JP), Minjoo Kim, Youngwook Nam, Jooyoun Sun (KR), Karim Shehimi (LB), Joelis Aškinis (LT), Naandeyé García Villegas (MX), Guijt & Meijers, David van Arragon, Eline Schipperen, Mister Gruesome, Leonie Schepers, Liz Klaver, Marit Gijsberts, Naoko Deriu, Natisha Engel, Niels Vrijdag, YURR.studio (NL), Christian Azzouni (AT), Victor Soma (PL), Eduard Zimovtsev, Maria Bublik (RU), Zena Adhami (SY), Jie-Fei Yang (TW), Thiti Luang (TH), Carilla Karahan (TR), Craig Berry, Lewis Fraser (UK) en Jon Letourneau (US).

www.graphicmatters.nl
www.instagram.com/graphicmatters
www.twitter.com/graphicmatters #graphicmatters #graphicmatters2019 #informationsuperpower